Wat is parodontitis?

Dit is een ontsteking van het parodontium (weefsel dat het steunapparaat vormt van de wortels van tanden en kiezen). De ontsteking en het afbraakproces kunnen meer of minder heftig verlopen.

Als het proces heel langzaam en geleidelijk verloopt wordt het een langzaam progressieve parodontitis of chronische parodontitis genoemd. Deze vorm uit zich meestal na het 35e levensjaar. In ongeveer 10 – 20% van de gevallen verloopt het proces snel. Dan is er meestal sprake van een specifieke bacterieflora die in de plaque overheerst en erg agressief is. In dat geval spreken we van een snel progressieve of agressieve parodontitis. De agressieve vorm van parodontitis kan lokaal, maar ook door het gehele gebit voorkomen en kan al op jeugdige leeftijd beginnen.

1. De gezonde pocket (overgang van tandvlees naar tand) is ondiep, en niet verontreinigd. Er is geen ontsteking aanwezig.
  2. Door onvoldoende reiniging hopen zich plaque en tandsteen in de pocket op. Bacteriën in de plaque veroorzaken een ontsteking van tandvlees en – in een later stadium – van het kaakbot (parodontitis).
  3. In de loop der jaren zorgt deze ontsteking voor voortschrijden van afbraak van steunweefsel. De pockets worden dieper, het kaakbot trekt steeds verder terug en de tand of kies gaat losstaan.

Chronische parodontitis:

• boven de 35 jaar
  • veel plaque en tandsteen
  • horizontaal botverlies
  • uiteindelijk gebitsbedreigend
  • mechanische behandeling voldoende

Agressieve parodontitis:

• tot en met 35 jaar
  • niet gerelateerd aan hoeveelheid tandsteen en plaque
  • specifieke plaquesamenstelling
  • snelle botafbraak
  • zowel lokaal als gegeneraliseerd
  • tand-, kies-, of gebitsbedreigend
  • aanvullende antimicrobiële behandeling meestal nodig
Paropraktijk Zwolle

De in de PPZ werkzame parodontologen en implantologen zijn erkend en geregistreerd door de Nederlandse Vereniging voor Parodontologie en de Nederlandse Vereniging voor Orale Implantologie.

PPZ Webshop
  • Ruim assortiment mondhygiëne producten